درباره وب

به وبلاگ خودتون خوش آمدید من جاسم پیرزهی از استان سیستان و بلوچستان هستم روستای پسکوه و هدف ما اطلاع رسانی و معرفی استانمان است و امیدوارم با نظرات خودتون ما را خوشحال کنید
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان pirzahi و آدرس jasem.pirzahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





جستجوی وب
لینک های مفید

مسجد فيض الرحمان: اين مسجد در منطقه شيرآباد زاهدان واقع در خيابان مجديه داخل كوچه شماره 9 در شمال شرقي قبرستان محلي است. اين مسجد با نقشه مستطيل شكل با خشت خام اجرا گرديده و شامل يک فضاي كاملاً سرپوشيده مي باشد كه پوشش هاي ضربي آن بر روي 12 ستون مستطيل شكل اجرا شده كه هر چهارستون آن تشكيل يک چهارطاقي هلالي و سقف ضربي چهار ترک را داده و شبستاني ستوندار و سرپوشيده را پديد آورده اند در حد فاصل هردوستون در ضلع جنوبي براي تامين نور كافي فضاي مسجد پنجره هايي تعبيه شده است و همچنين در ضلع غربي كه پوشش قسمتي از سقف درآن استوار است طاقچه هايي جهت گذاشتن كتابهاي قرآن و يا چراغ تعبيه گرديده است و همچنين در حد فاصل دوستون وسطي شبستان ودر وسط ضلع  غربي محراب ساده مسجد با سقف گنبدي قرار گرفته است وروديهاي شبستان مسجد در ضلع شرقي مابين ستونها بوده است و علاوه برآنها دوپنجره ديگر نيز در طرفين دربها واقع مي باشد و همچنين يک درب چوبي در شمال غربي ضلع شمالي وجود دارد كه به يک انباري باز مي شود.

مسجد جامع دزک:اين مسجد در روستاي دزک، در 3 كيلومتري شرق سراوان واقع شده است. زمان ساخت مسجد مشخص نيست. احتمال داده مي‌شود كه اين مسجد به دوران صفويه تعلق داشته باشد. مصالح به‌كار رفته در ديوارها و ستون‌ها از خشت و چينه، و پوشش سقف از فرآورده‌هاي نخل و خرما و گز و كنار است. شامل دو شبستان تابستاني و زمستاني است. ستون‌هاي آن تا حدودي شبيه ستون‌هاي مسجد تاريخانه دامغان مي‌باشد. از ويژگي‌هاي اين بنا، علاوه بر نوع تاقچه‌هاي تزئيني و مقرنس‌هاي ويژه، وجود چله‌خانه‌اي براي معتكفين و عابدين در زيرزمين است. 

 

 

مناره مسجد جامع شهر خاش:به استناد كتيبه آجري، اين مناره در سال 1318 شمسي ساخته شده و متصل به مسجد جامع اهل تشيع است. اين مناره از نوع استوانه‌اي مارپيچ و به‌صورت منفرد است. مصالح به‌كار رفته در آن، آجر با ملات ماسه و آهک و گچ است. مناره مسجد جامع داراي پايه‌اي كوتاه و مدور است كه با آجرچيني به اشكال مختلف، طرح‌هاي هندسي زيبايي را خلق كرده است.

 

 

 

مسجد شاه علی زاهدان: این مسجد در سال 847 هجری به امر ملک شمس الدین علی ساخته شده است. از آنچه كه به رضا و رغبت به زیارتگاه اهدا شده، دو لوح حكاكی شده است كه به اواسط قرن نهم هجری تعلق دارند و حكاكی جالبی بر روی آنها صورت گرفته است. طبق ترجمه آقای "ا.ج.ایلس" از كارشناسان معروف موزه ایتالیا یكی از این دو، لوحی است كه نشان می‌دهد بنا توسط فردی از خاندان ملوک سیستان به نام "شاه علی" احداث شده است و لوح دیگر یادبود وفات "امیرغیاث الدین محمد كیانی"سر كرده شاخه كوچكی از خاندان ملوک سیستان بود.
مسجد زرنج زاهدان:مورخان ایرانی در دوره اسلامی از مساجدی نام برده‌اند كه محل تعلیم علوم دینی و ادبی بودند. مثلاً در سیستان یكی از حاكمان عرب به نام عبدالرحمن بن سمره (سده اول هـ.ق.) مسجد آدینه‌ای ساخت كه حسن بصری عالم معروف دینی سده اول و دوم مدتی در آنجا سرگرم تدریس و تعلیم مسایل دینی بود. این مسجد در مقابل زندان شهر زرنج واقع بوده است. مقدسی ضمن توصیف زرنج می‌گوید: مسجد جامع در آن است و زندان برابر آن، شگفت انگیز ساخته شده است كه دو آتشگاه (مناره) دارد، یكی كهن و دیگری را با مس پوشیده است و آن را یعقوب لیث ساخته است.


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب ها: تاریخچه مساجد استان سیستان و بلوچستانمساجد

تاريخ : دو شنبه 25 / 9 / 1391 | 10:22 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |


وسعت آن 187052 كيلومتر مربع، سيستان 15197 كيلومترمربع و بلوچستان 172305 كيلومتر مربع است. اين استان بيش از 11% از وسعت كل كشور را در بر مي‌گيرد و از شمال به استان خراسان، از غرب به استان كرمان و هرمزگان و از جنوب به درياي عمان، از مشرق با افغانستان و پاكستان محدود است.كوه‌هاي سيستان و بلوچستان جزء رشته‌ي كوه‌هاي مركزي ايران است، بلندترين نقطه‌ي آن در كوه تفتان داراي 4042 متر ارتفاع و پست‌ترين منطقه آن در كناره‌هاي درياي عمان قرار گرفته و شامل ناهمواري‌هاي مشرق چاله لوت و ارتفاعات ديواره شرقي چاله جازموريان است.پهنای كوهستان از شمال به جنوب افزايش مي‌يابد و در فاصله ايرانشهر، كوهک، شامل دو قسمت كوه‌های سيستان و كوه‌های بلوچستان به بيشترين حد می‌رسد.

آب و هوای استان از نوع آب و هواي بياباني است. حداكثر دمای سالانه آن بالاي 40 درجه سانتی‌گراد است. زاهدان سردترين و ايرانشهر گرم‌ترين شهرهای استان است. نوسانات رطوبت، وجود بادهاي موسمی همچون بادهاي معروف به "صد و بيست روزه" و "باد هفتم" يا "گاوكش" و ريزش جوي و اختلاف دما در 24 ساعت به استثنای نواحي معتدل سواحل درياي عمان، شرايط خاص اقليمي، پوشش گياهي، جانوري، مناظر بديعي را به وجود آورده است.
 

گالری تصاویر

پایگاه الکترونیکی اداره کل میراث استان سیستان و بلوچستان


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب ها: جغرافیا استان سیستان و بلوچستانسیستان و بلوچستان

تاريخ : دو شنبه 25 / 9 / 1391 | 10:20 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

استان همسایه کرمان    
تاریخچه استان کرمان
 

 

کرمان داراي قدمت تاريخي زيادي است و به گفته بعضي از مورخان و پژوهشگران سابقه سكونت و استقرار انسان در آن به هزاره چهارم قبل از ميلاد مي‌رسد و به شهادت اوراق ترايخ در طي قرون متمادي ،‌ دوران پر نشيب و فرازي را طي نموده و شاهد دگرگوني‌هاي زيادي در گذرگاههاي ترايخ حيات خويش بوده است . شهر کرمان كه از حيث قدمت تاريخي يكي از قديمي‌ترين و باسباقه‌ترين شهرهاي كشور باستاني ايران و جزو يكي از پنج شهر تاريخي اين مملكت است . به گفته «ژان اوبن» ؛ اگر كسي تاريخ اين شهر را به دقت بخواند چنان است كه همه تاريخ ايران را خوانده است . اين شهر با زباني گويا در بيان گذشته‌ها هزاران راز را در دل نهفته دارد و هر خشت آن تلخ و شيرين حوادث ديروز را بي كم و كاست همانند دفتر خاطرات به ثبت رسانده و اگر سفره دلش را باز كند ، ‌پرده از همه سختيها و خوشي‌هايي كه چشيده برخواهد داشت . شهري كه با مردم سخت كوش و شجاع آن به علت پايمردي به منظور حفظ و استقلال ، حاكميت ارضي ،‌كيان ، ‌مليت و مذهب خويش در دوران تاريخ ديرينه و سراسر افتخار اما توام با رنج ، مرارت و سختي‌هاي خويش ،‌ همواره مورد تاخت و تاز متجاوزان و حكام خودكامه قرار گرفته و در اين رهگذر علاوه بر

خسارات و خرابي‌هايي كه بر ثروت ملي آن وارد آمده ، از لحاظ نيروي انساني نيز متحمل از دست دادن گروه كثيري از همه قشرهاي جامعه‌اش شده است به نحوي كه يكي از مورخان خارجي به نام «فردريچارد» در اين مورد مي‌نويسد : «اين شهر اهميت قابل ملاحظه‌اي دارد و غير از شهر تبريز كه در مرز شمال واقع است ،‌ بر هيچ شهري به اندازه اين شهر از منجنيق فلك فتنه نباريده .» همين بس كه از سال 21 هـ ق (641م) تا سال 1397 هـ ق (1977/م 1356 ه. ش) يعني در مدت 1336 سال، 272 تن حاكم بر اين سرزمين حكمراني داشته‌اند و مدتي مديد پايتخت سلسله صفاريان بوده و در مسجد جامع آن به نام امراي طاهري،‌صفاري و ساماني خطبه خوانده شده و از فراز منبر مسجد جامع همين شهر تفويض حكومت از سوي خلفاي عباسي به امراي ايران و فرمانهاي عفو و انتقال خوانده شده است . شهري كه از سال 621 تا 694 ه . ق حدود 70 سال پايتخت حكام قراختايي بوده است و فرمانروايان سلاجقه و آل مظفر بر آن حكومت كردند و آثار تاريخي مهمي از خود بجاي گذاردند . شهري كه نادرشاه افشار و عمال او هنگام تسخير آن در سال 1160 ه . ق ضمن غارت و چپاول اموال اين مردم رنجديده بسياري مردان آن را سربريده و از كله آنان مناره‌هايي ساختند . محله پامنار كه هنوز هم به همين نام خوانده مي‌شود يادگار آن فاجعه و تجديد كننده خاطرات تلخ آن جنايت تاسف انگيز مي‌باشد . مسجد پامنار كه از آثار تاريخي اين شهر است در سال (789 هـ ق/1387 م) به دستور سلطان عمادالدين احمد مظفر كه از طرف برادرش شاه شجاع (پسر امير مبارزالدين محمدمظفر) حاكم كرمان بوده در آن محله ساخته شده است . شهري كه هنوز خسارتها و زيانهاي مالي و نيروي انساني ناشي از قتل و غارت سپاهيان محمود افغان را كه در سال (1133 هجري قمري /1771م) صورت گرفت. جبران نكرده بود كه در سال (1209 هـ ق/1794 م) به علت چهارماه و نيم مقاومت دليرانه‌اش در يورش سهمگين آقا محمدخان قاجار ، مورد تهاجم و تاخت و تاز سپاهيان آن حاكم ستمگر و جبار قرار گرفت و به روايت تاريخ ،‌ ماموران وي هفت هزار و به روايتي ديگر ،20 هزار جفت (هفت من و نيم) چشمان مردم بي گناه و ستمديده اين سرزمين را از حدقه بيرون آوردند و به طور فجيعي آنان را به ديار نيستي فرستادند و گذشته از غارت اموال عمومي حدود 20 هزار نفر از زنان و دختران را به اسارت بردندو خود آن خان بي ايمان هشت هزار نفر آنها ره به سپاهيان خود بخشيد تا مورد تجاوز قرا رگيرند و يا بهاسارت برده شوند . اگر هم تعدادي از هالي باقي ماندند ، علت اين بود كه دست جلادان از كثرت و شدت خونريزي ،‌ بازماند يعني ديگر ياراي كشتن مردم را نداشتند وگرنه قطع عام به سبب ترحم بر كسي نبود . و سرانجام، ‌شهري كه در طول تاريخ در اثر حملات و زود و خوردهاي متوالي اجانب از يك سو و خشونتهاي طبيعي چون سيل، ‌زلزله ،‌ قحطي ، خشكسالي و شيوع بيماريهاي گوناگون از سوي ديگر متحمل خسارات جانبي و مالي فراوان شد كه آثار شوم آنها بر چهره شهر و مردم آن به جاي مانده است . منتها باز هم حيرت بينندگان را برمي‌انگيزد،‌ چرا كه آن از گرانبها و فراواني از سليقه و ذوق بجاي مي‌گذارد و به هنگام ضرورت نيز نشانه‌های شجاعت ،‌ پايمردي ، حوصله‌ ، بردباري ، حس تعاون ،‌ نوع پروري،‌ همدلي و همكاري براي رفع مشكلات در بين مردم آن به چشم مي‌خورد كه اين خود احياگر نام اين شهر و مردم خونگرم و نيكو خصال آن مي‌باشد .


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب ها: استان کرمان

تاريخ : دو شنبه 25 / 9 / 1391 | 10:11 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

منشأ شکل گیری شهرهای ایرانی


 

یکی از آرزوهای دیرینه ی انسان یافتن شیوه ی زیستی مناسب و مورد علاقه ی خویش بوده است .سر پنا هی امن و متنا سب با امال  و آرزوهایش .در فضایی که خانه نام دارد و در کالبد ی عظیم تر بنام شهر جای می گیرد .

تاریخ شهر نشینی و شهر سازی در ایران گویای تهولات گسترده و عمیق در مقاطع مختلف زمانی خود است که انعکاس دهنده ی مجموعه شرایط حاکم بر فضای سکونتی وزیست انسان این سرزمین از یک سو و روابط حا کم بر تنشها ی فرا منطقه ای از سوی دیگر است .

تکوین نظا م شهر نشینی و شهر سازی نیز در گرو فهمیدن و تهلیل قانون های حاکم بر چهارچوب منطقه است.استفاده ازسیستمهای اطلاعاتی مختلف در زمینه ی شناخت شهر و شهر سازی و درک این اطلاعات و قیاس آن با شهر امروزی و نوع تمدن تاثیر گذار بر شهر کمک شایانی در اصلاح کالبد شهرهای رو به رشد امروزی دارد .

در باره ی چگونگی ارزشهای شهر سازی و معماری در ایران بحث های فراوانی وجود دارد که جنبه ی توصیفی دارد و تعداد آنهایی که به جنبه ی تشریهی و پاسخ به چراها بپردازد اندک است.

 

شهر نشینی در فلات ایران ریشه در تاریخ تمدن این مرز و بوم دارد و سابقه ی شهر نشینی در این کشور کهن به چهار سال قبل از میلاد میرسد .در میان شهرهای کهن ایران در مسیر دگرگونیهای حیات شهر،از قانونمدیهای خاص برای انسجام کالبدی وعملکردی شهرواستخوان بندی اصلی ان برخوردار بوده است.

شهر سازی ایران دارای اعتبار و هویت ویژه بوده و تا کنون نیز آثاری از ساختار و استخوان بندی کهن آن را می توان دید.ارتباط عمیق شکل بافت فیزیکی شهر با شرایط اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ،شرایط رشد و توسعه شهرها را هموار نموده است و مردمان در رهگذر توسعه ای درونزا و تعامل تدریجی متغیرهای گوناگون ،راههای تعادل بخشیدن به وجوه مختلف حیات جمعی خویش را آموختند.

تجربیات اخیر نشان داده است که تاثیر مداخلات فضایی چه آگاهانه و چه نا آگاهانه در سازمان فضایی شهر تا چه اندازه چهره ی کالبدی شهر را تغییر داده است .

دریافت فرایند تهول تاریخی شهر و ادراک عوامل تاثیرگذاردر آن ،سبب می گردد تا شهر،که تا کنون در هر مقطع تاریخی منطبق بر زمان خویش بوده و با استفاده از نهوه ی تفکر و داده های علمی و دستاورد های فنی عصر به خود تهول بخشیده است.

امروز شهر از نظر قانونی مورد توجه قرار گرفته واز دیدگاه برنامه ای و توسعه ای به دست فراموشی سپرده شده است .

شهر مکانی شده متشکل از تعدادی خیابان و تعدادی ساختمان متا ثر از نوعی منطقه بندی عملکردی .شهر نه به عنوان تبلور کالبدی فضایی،سازمان و تشکیلات اقتصادی سیاسی و اجتماعی فرهنگی ،بلکه به عنوان تصویری از تصوری مجرد و فردی،متاثراز ذهن معمار یا مهندس مطرح میشود.

شهر ترکیبی میگردد از مجموعه های بس پراکنده ونا منسجم با ظاهری ناآشنا در ارتباط با معماری کاملا دگرگون شده ی کهن.

شهر

واژهای که امروز به عنوان شهر شناخته شده است،سیر تهول شهرگرایی و شهرنشینی و شهرسازی است که به عنوان شار در قبل از اسلام شناخته شده بود و اکنون با گسترش و پیشرفت  شارها به شهر تغییر نام داده است.

شهر یکی از قالبهای فیزیکی روابط اجتماعی ،اقتصادی،سیاسی جامعه است و تغییراتی که در روند شهرنشینی رخ میدهد تابعی است از تغییراتی که در زندگی اجتماعی،اقتصادی و سیاسی جامعه صورت میپذیرد.


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب ها: شهرهای ایران

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 / 9 / 1391 | 9:1 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

دوخت بلوچ

 

سوزن دوزی بلوچ

یکی از ظریف ترین هنر های دستی ایران است که طی آن تمام یا قسمت اعظم پارچه از کوک و بخیه های رنگین پوشیده شده باشد . در مورد سابقه ی تاریخی این دوخت متاسفانه اطلاع چندان زیادی در دست نیست و آنچه که مسلم است این است که این دوخت از اوایل صدر اسلام در میان بلوچ ها رایج و در دوره مغول و به خصوص تیموری وصفوی این هنر از رواج کامل اعظم پارچه از کوک و بخیه های رنگین پوشیده شده باشد .  


بلوچ دوزی

در مورد سابقه ی تاریخی این دوخت متاسفانه اطلاع چندان زیادی در دست نیست و آنچه که مسلم است این است که این دوخت از اوایل صدر اسلام در میان بلوچ ها رایج و در دوره مغول و به خصوص تیموری وصفوی این هنر از رواج کامل بر خوردار بوده است .

طرحهای مورد استفاده بیشتر به صورت هندسی می باشد و برای تجسم بخشیدن به آنها از رنگهای شاد استفاده می کنند که رنگ نارنجی روشن و قرمز به بقیه رنگها غلبه دارد و جزئیات طرح را بیشتر سبز و سفید و سیاه و قهوه ای تشکیل می دهد. نمونه هائی از انواع نقوش هندسی را در اینجا می توانید مشاهده کنید.


 

 

«عکس ها»

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: بلوچستانعکس
برچسب ها: دوخت بلوچ

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 12:4 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

بلوچستان در يك نگاه

بخشى از استان سيستان و بلوچستان است كه 172305 كيلومتر مربع مساحت دارد و حدود11درصد از مساحت كل كشور را شامل مى‏شود، از نظر مساحت رتبه اول را در كشور دارد.

 

جمعيت:

 

 جمعيت بلوچستان 2388018 نفر و تراكم نسبى جمعيت آن 7/6 نفر در هركيلومترمربع است كه يكى از كم تراكم‏ترين مناطق كشور مى‏باشد. جمعیت کثیری از مردم استان در قالب 16 هزار خانوار متشکل از 282 طایفه  به صورت عشایری زندگی می کنند. مهمترین طوایف سرحد عبارتند از: قنبرزهی-گرگیج- نارویی- سالارزهی- شه بخش- قلندرزهی- ریگی – کرد – گمشادزهی – شهنوازی- شهلی بر – نهتانی- هاشمزهی – جمالزهی- مرادزهی – میربلوچزهی- ارباب- سهرابزهی و... و مهمترین طوایف مکران مرززهی- سیاهانی- پرکی- آسکانی- دهانی- بامری- عبدالهی- سابکی- سنگله- جدگال- لاشاری- زین الدینی- صلاح زهی- جت- نوهانی- باران زهی- خملی- داعتی- سپاهی- جنگی زهی و...می باشند.

 

 


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: بلوچستانطوایف بلوچستان

تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 11:35 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

زمین شناسی بلوچستان

بيشتر سرزمين بلوچستان در دوران هاي گذشته زيرآب بوده و با گذشت زماني طولاني از زير آب بيرون آمده است. خاك زمين هاي جنوب نيكشهر و برخي از برجستگي هاي اين منطقه كه از شن و ماسه پديد آمده است و آكنده از سنگواره هاست، اين نظريه تأييد مي كند. سرتوماس هولديچ در كتاب نقاط مرزي هندوستان، مي نويسد: «پشته ها و توده هاي خاك رس مطبّق و مضرّسي كه در سواحل بلوچستان زياد است و بعضي نقاط آن كه همچون ستون فقرات نهنگ شكل گرفته است و همچون نمك هاي لزجي كه در جاي جاي اين منطقه ديده مي شود، نشان دهنده آن است كه در دوران هاي گذشته، اين سرزمين را آب پوشانده بوده است. مطالعات زمين شناسي كه در منطقه بلوچستان به عمل آمده است، بيانگر آثار رسوبات مختلف از دوره هاي اول تا چهارم زمين شناسي در اين منطقه است. در بلوچستان پرمو- كربنيفر به وسيله آهك هاي محتوي (fusulinides ) مشخص مي شود اين آهك ها به شكل يك برآمدگي نوك تيز از وسط شيت هاي ترياس ماشك در دره مرتفع ذهوب نزديك مرزپيشين بيرون آمده است. در شمال شرقي بلوچستان، نزديك مرز افغانستان، ترياس فوقاني به وسيله هزار متر شيت هاي محتوي Monotis مشخص شده است .«لياس» بلوچستان، شامل هزارمتر آهك ها و شيت هايي مي باشد كه در برخي نقاط داراي سنگواره است. در بخش مرزي ايران و افغانستان آهك هاي داراي هيپوريت كه تا درياچه هامون سيستان گسترش يافته است، وجود دارد دراين ناحيه Hippurites verdenbur gikuhn را تشخيص داده اند اين طبقات به سوي مشرق تا افغانستان ادامه مي يابد.

 

 


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: بلوچستانزمین شناسی بلوچستان

تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 11:14 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

لیست قبایل وعشایر در حال حاضرمطابق با فهرست آقای صالحزئی

 

1           اسماعیل زئی     از زمان رضاه شاه موسوم به شه بخش شده است.

2           ریگی                   اطراف زاهدان وخاش –محل اقامت رئیس قبیله: لادز

3           یار محمد زئی      بین خاش و زاهدان

4           ناروئی                 مركز اقامت رئیس قبیله : نصرت آباد ( بین كرمان و زاهدان)

5           كلكلی                 ساكن دامن(حومه ایرانشهر)

6           دامنی                  ساكن دامن(حومه ایرانشهر)

7           بامری                  افراد این قبیله بیشتر شیعه می باشند

8           عبداللهی            ساكن بزمان

9           سجادی               ساكن بزمان

10         شیرانی               نیك شهر ، قصر قند ،فنوج، بنت

11         مباركی                اسپكه ، لاشار ،كوه دهران

12         بارك زئی             سراوان، ایرانشهر ، سرباز

13        سردارزئی           دشتیاری ، باهوكلات، چابهار

14        بلیدی                   راسك ، پیشین ، قصر قند ، باهوكلات

15        بزرگ زاده            دزك ،جالق،كله گان

16        میرمرادزئی         سب وسوران

17        دهواری               سوران ، آپسیچ ، محمدی

18        درازئی                 بم پشت

19        غمشادزئی         گشت ، ناوگ

20         دهانی                 هیدوچ، كوه بلوچ

21         سپاهی               جالق ، سراوان ، مگس(زابلی)

22         رئیسی                جالق

23        سیاهانی            دامنه كوه سیاهان تا مرز پاكستان

24        نوشیروانی          اسفندك ، كوهك، كله گان

 

 


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: بلوچ

تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 11:13 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

              خداوندبزرگ وبلند مرتبه می فرمایند : « ای مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهای و قبیله‏ها قرار دادیم تا یكدیگر! را بشناسید; (اینها) ملاك امتیاز، نیست؟! گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست; خداوند دانا و آگاه است!» الحجرات(13)

               وقتی كه آفرینده ما آشكارا و با صراحت ارزش انسان را در قبیله وطایفه نمی داند اگر واقعا او را دوست داریم باید مطیع فرمانش باشیم وفخر وافتخار به قومیت خاص آن هم در عصر اطلاعات وارتباطات كه علم وتكنولوژی پیشرفته حرف اول را می زند،  حماقتی جاهلانه بیش نیست.

               مطمئن باشید بیشتر شعار ها وادعاهای استقلال طلبانه وقوم گرایی ریشه در توطئه كشور های به ظاهر دیموكرات ومردمی غرب به گوش می رسد كه با برانگیختن حس ناسیونالیستی یك عده جوان پاك وساده قصد اختلاف ودرگیر آن ها را با حكومت مركزی دارند وخود با شعله ورتر كردن این آتشی كه برافروخته اند سعی می كنند از آبی كه گل آلود كرده اند ماهی های بگیرند.

               شاید ندانید ولی بیشتر درگیری های طوایف وقبایل به خاطر مسائل بی ارزشی و جزئی است كه ارزش یك مشاجره لفظی ندارد چه رسد به قتل وكشتار كه در شان انسان وانسانیت نیست

              از روزگاران گذشته دور و تاكنون دشمنان غربی ما یا حكومت های دیكتاتوری خود كشورها ها به خاطر حفظ حكومت خود ، غیر مستقیم ومخفیانه بین طوایف وگروهها اختلاف می انداخته اند وبا مجهز كردن آن ها به اسلحه و وسایل كشتار جمعی از كشتار  ودرگیری های درونیشان لذت می برند وبه استحكام پایه های متزلزل خود می پرداختند ، ولی در عصر و دوران حاضر كه عصر اطلاعات نام دارد این حقه ها ونیرنگ ها لو رفته ومردم كاملا هوشیار وبیدار شده اند وشعار آزادی واستقلال طلبی غربی ها را دامی پهن كرده برای گشترش استعمار خود می دانند.

                استعمارگری كه با شعار آبادانی و بعدا به زور اسلحه بزرگ شد وثروت كشور ها را چپاول وغارت كرد و نهایتا از بین رفت اكنون به شكلی جدید در حال رشد ونمو می باشد كه همان شعار دموكراسی وآزادی قومیت ها نام گذاری شده است.

                تنها راه ناكام گذاشتن این نوع استعمارگری ها گسترش آزادی های مشروع وقانونی واز بین بردن تبعیض های مذهبی و قومی سران حكومت ها با مردم خود می باشد ، چرا كه خواسته و  ناخواسته ریشه دیكتاتوری ها  همین تبعیض ها می باشد.

               تمام مذاهب و قومیت ها اگر بها داده شوند و محترم شمرده شوند استعمارگران واقعی

 ( آمریكا ،انگلیس ،روسیه ،اسرائیل و... )  ونوكران حلقه به گوش آنها ناكام شده ، بعد از مدتی از شعار های پوچ وتبلیغات بی ارزش خود خسته ودلسرد می شوند .

در زیر جهت اطلاع عمومی لیستی از فهرست طوایف وقبایل بلوچ ساكن سیستان وبلوچستان را برای شما می آورم هر چند كه خیلی كامل وجامع نیست ولی دركل خیلی مفید است.

به امید روزی كه ارزش انسان صرفا فقط وفقط  به خاطر انسانیت او باشد.


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: بلوچستان

تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 11:12 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

اولین های بلوچ

 

اولین حافظ قرآن بلوچ :

 مولوی شیخ محمد فرزند دوستین (پدر دکتر اریش)

اولین تفسیر قرآن به زبان بلوچی نوشته شده توسظ :

 قاضی عبدالصمد سربازی

اولین مجله به زبان بلوچی توسط :

 مولانا خیرمحمد ندوی (به نام سوغات)

اولین خواننده بلوچ در رادیو :

 فیض محمد قصرقندی

اولین سرود خوان شاعر :

 کمال خان هوت

اولین بلوچ ایرانی که وارد لندن شد :

 دکتر ملک (از فنوج) . زمان قدیم یادم است که در زاهدان داروخانه ای داشت .

اولین بلوچ که از آفریقا به لندن آمد :

 دادمحمد هوت

اولین نفراتی که وارد نروژ شدند

 (حدودا) صمد مرادیان از ایرانشهر

اولین افرادی که وارد سوئد شدند :

 ملک دهواری و علی دهواری و گزی رئیسی (حدودا یعنی دقیق نیست )

اولین پرفسور ژنتیک بلوچ :

 دکتر شنبه زین الدینی و رضا لاشاری

اولین پزشک زن بلوچ :

 دکتر ماه منیر معروف به فرشته ایزدپناه از کپنهاگ دانمارک

اولین وزیران بلوچ ایرانی :

 دکتر علی رئیسی وزیر بهداشت و درمان کشور عمان

 دکتر محمود رئیسی وزیر اقتصاد و دارایی عمان .-

زبیده جلال وزیر آموزش و پرورش پاکستان -

 فاطمه زین الدینی وزیر کابینه بحرین.


برچسب ها: بلوچستان

تاريخ : جمعه 22 / 9 / 1391 | 10:53 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |


اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد

اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد

اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در شامگاه‌ پنجشنبه‌ ۲۷ مهرماه ۹۱ در سراوان برگزار شد. 

پنجشنبه‌شب هفته‌ی گذشته ۲۷ مهرماه سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان شاهد گردهمایی باشکوهی از شاعران، ادیبان، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند به شعر و ادب این مرز و بوم بود.

هیالانی گام گیج یا گامی به تخیل اولین نوع از برگزاری شب شعر بلوچی با این حجم و استقبال بود که در آن اساتیدی چون دکتر موسی محمودزهی، غلام حیدر کزوری، شاعر طنز‌پرداز بلوچ عابد آسکانی و شاعرانی دیگر از سرزمین نخل و آفتاب حضور داشتند که می‌توان از این جمع برگزیده به کریم بخش درازهی، یاسین پس کوهی، عبدالسلام بزرگزاده، مهراب امرا، غلام مصطفی امرا، عبدالسلام بلوچ‌زاده، مصلح الدین اطهریان، عبدالواحد دهواری، رحمان بخش درازهی، سعید دهواری، عارف سربازی، ایوب ایران‌نژاد، عبدالحمید ایران‌نژاد، مراد امیری، حمید ملکزاده، عابد بلوچزهی، قادر بخش آبسالان، عبدالحمید درازهی، محمد باسط درازهی و سید محمد گرگیج را نام برد. 

در این جلسه ادبی که با همکاری انجمن شعر ادب فرهنگ و ارشاد اسلامی سراوان و دانشگاه آزاد اسلامی شاخه سراوان برگزار شد. ابتدای شب شعر ریاست محترم دانشگاه آزاد سراوان جناب آقای عزیزالله نصرت ضمن خوشامدگویی به حضار از تلاش‌های شبانه روزی برگزارکنندگان تقدیر و تشکر کرد و آنگاه بود که استاد محمود زهی استاد زبان و ادبیات فارسی و از چهره‌های فرهنگی به نام استان درباره تاریخ زبان بلوچی و قدمت آن سخن گفت و با اشاره به اینکه زبان بلوچی مادر زبانهای ایرانی است به فرهنگ غنی این قوم که در زمینه‌های مختلف قادر است تخیل هنرمندان و شاعران را به حرکت وا دارد سخن گفت. ایشان ادبیات و شعر را همانند تا‌تر و سینما و موسیقی هنر دانستند و در ادامه از هنرمندان و شاعران درگذشته سال قبل تقدیر به عمل آوردند. سپس در بخش اول جمعی از شاعران اشعار خود را ارائه دادند. بخش دیگر برنامه اجرای گروه موسیقی براهیم آسکانی بود که موسیقی سنتی بلوچی در فضای سالن طنین انداز شد و با شعری در وصف رسول اکرم آغاز نمود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از چند اجرای دیگر شعر توسط شاعران مدعو استاد عابد آسکانی در میان تشویق‌های مکرر حضار در جایگاه قرار گرفت و اشعاری طنز ارائه داد که فضای جلسه را تغییر داد. لازم به ذکر است که استاد عابد آسکانی شاعر و نویسنده و دوست و همکار نزدیک استاد سیدظهورشاه هاشمی فقید ادیب و زبان‌شناس نامدار بلوچ است که همچون او صاحب تالیفات چندی به همراه دفترهای از شعر چون چوشین شوم و شانزده، شهسسا، و... می‌باشد. دربخش بعدی جمعی از شاعران شعر خواندند و در این بین اساتیدی چون غلام حیدر کزوری در مورد شعر و ادبیات بلوچی و تاریخ قومی آن سخن گفتند. همچنین خانم شیخ‌زاده در بخشی از برنامه به خواندن متنی در مورد برخی از آداب و رسوم بلوچی و حضور شعر در آن‌ها پرداختند. 

این شب به یاد ماندنی در میان کف زدن‌های مکرر حضار با دادن لوح سپاس و یادبود شب شعر به شاعران و اساتید ارجمند به پایان رسید و مهمانان در ضیافت شامی در فضایی سنتی شرکت کردند و با همدیگر خداحافظی کردند.

این جلسه فرهنگی-ادبی از ساعت ۶ عصر آغاز شد و تا نیمه شب ادامه یافت. 

اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد
اولین شب شعر بلوچی به نام «هیالانی گام گیج» در سراوان برگزار شد


برچسب ها: شب شعر دانشگاه ازاد سراوان"دانشگاه ازاد سراوان

تاريخ : دو شنبه 18 / 9 / 1391 | 12:2 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

دهستان پسکوه،جزء شهرستان سیب و سوران، شهرستان سراوان، استان سیستان و بلوچستان است که در فاصله 91 کیلومتری شمال غربی سراوان، فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی سوران در (شصت و یک درجه و سی و پنج دقیقه) طول شرقی و (بیست و هفت درجه و سی و شش دقیقه)عرض شمالی جغرافیایی در ارتفاع 1287 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

پوشش گیاهی منطقه پسکوه

در اینجا به برخی از گیاهان علفی و بوته ای و درختان منطقه پسکوه اشاره می شود:


برچسب ها: پسکوه

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 / 9 / 1391 | 10:59 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

مدرسه سنگی پسکوه

  مدرسه سنگی پسکوه از بناهای قدیمی واقع در منطقه پسکوه می باشد که در حال حاضر از طرف مسئولان محترم میراث فرهنگی هیچگونه رسیدگی به این مکان تاریخی انجام نمی گیرد و این مکان در حال حاضر به حال خود رها شده است و رو به خرابی می رود.


برچسب ها: مدرسه سنگی پسکوه

تاريخ : یک شنبه 10 / 9 / 1391 | 11:25 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

منی بلوچستان مدام زندگ بات

                                       (بلوچستان من همیشه زنده باد)

 تاریخچه خط بلوچی

خط فارسی عربی در قرن پانزدهم از طریق مغولها به هند راه یافت و از آن پس در نوشتن زبان اردو از آن استفاده میشود و تعدادی حروف جدید از جمله ٹ، ڑ، ڈ، ں وے نیز به آن اضافه شده است.
از اواخر قرن نوزدهم ، بلوچی هم با حروف اردو وهم با حروف لاتینی نوشته شده است ازآن جمله ترجمه انجیل است که در آن از حروف اردو استفاده شده است و کتابهای گرامر بلوچی با حروف لاتین که توسط انگلیسیها و برای انگلیسی زبانانی که مایل به یادگیری این زبان بودند, نوشته شده است. ولی دامنه انتشار اینگونه کتابها محدود بوده و نقش آنچنانی در تکامل خط بلوچی نداشته است. تکامل بلوچی بعنوان خط آدبی در اواخر دوره استعمار انگلیس در هند، درسال ١٩٢٩ آغازشد.


برچسب ها: تاریخ چه خط بلوچ

تاريخ : یک شنبه 10 / 9 / 1391 | 11:23 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

 

 

بلوچستان دردوران ماقبل تاریخ

 

      

          عصر حَجَرْ (۵۰۰۰ ق.م):

شروع دوران تمدن ماقبل تاریخ بلوچستان در عهد دوم است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد می ‏باشد. اساس زندگى انسان در این دوران استقرار در مراکز مجتمع به نام روستاها است. با استقرار انسان در این دوره در روستاها، خشت‏هایى از خاک رس که شکل هندسى منظمى نداشتند ساخته شد. این اختراع در وضع بناها و ساختمانها تحولى بزرگ بوجود آورد و بعدها منتهى به ساخت آجر شد که منظم‏تر و داراى رنگ قرمز بود و در تزئین بناها از آنها استفاده می ‏شد. در کتاب تاریخ پیشرفت علمى و فرهنگى بشر آمده است: «بلوچستان فن قالب زنى‏آجر را ازسومر اخذ کرده است و شروع این کار مطابق با ابتداى شروع کار پادشاهى سومر مى‏باشد. و این بیان کننده وجود روابط تجارى میان این دو خطه است».

     عصر مس:

در این دوران از فلز و بخصوص از مس چکش کارى شده و همچنین از منگنز استفاده مى‏کردند و از آن اشیایى مانند درفش و سنجاق درست مى‏کردند. ولى هنوز ذوب فلزات را نمى‏دانستند.

 


برچسب ها: بلوچستان دردوران ماقبل تاریخ

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 / 9 / 1391 | 11:21 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

ریشه قوم بلوچ

در این زمینه از بین نظریات مختلف دو نظریه طرفدار بیشتری دارد اول اینکه بلوچها شاخه ای از آریاها هستند دو دومی اینکه آنها ریشه سامی داشته و منشعب از اعراب می باشند. بسیاری از نخبگان امروزی بلوچ انتساب اجدادشان به اعراب را بدون اعتبار میدانند و معتقدند که فاقد مستندات تاریخی است. به عنوان مثال عطاءالله منگل از سیاسیون بلوچستان پاکستان ریشه عربی بلوچها را افسانه دانسته و معتقد است بلوچها مانند کردها آریایی هستند یا جان محمد بلوچ دیگر نویسنده بلوچ پاکستانی بر همریشه بودن زبان فارسی و بلوچی تأکید دارد (احمدی ۱۳۸۲: ۱۰۷ـ۱۰۸). مرحوم کامبوزیا نیز که خود مدتی درمیان بلوچها زیسته در مورد همریشگی زبان بلوچی و فارسی اظهار عقیده نموده که «اگر فارسی کهن را در برابر بلوچ تکلم کنی خواهد گفت این زبان که همان زبان بلوچی است» (کامبوزیا، بلوچستان و علل خرابی آن) اما آنچه بیشک اتفاق افتاده اختلاط نژادی بلوچها چه با همسایگانشان و چه با غیر همسایگان در طول تاریخ بوده است بطوریکه امروزه براحتی نمی توان یک براهویی غیر بلوچ را از یک بلوچ تشخیص داد همچنین است اختلاط بلوچها با عربها که سرپرسی سایکس نیز به آن اینچنین اشاره کرده است. «ماحصل کلام اینکه چون اعراب در موقع مهاجرت به این حدود زن همراه خود نیاورده بودند ناچار با زنها ایرانی ازدواج نمودند و اینک بلوچهای فعلی مختلط از نژاد عرب و (بلوچ) ایرانی میباشند اصطخری می گوید که مکرانیها شبیه به اعراب می باشند». (سایکس، ۱۳۶۳: ۱۲۸) محمد سرادرخان یکی دیگر از نویسندگان بلوچ معتقد است که در عهد کیانیان و ساسانیان بلوچ ها جزو ارتش ایران بوده اند که مقارن ظهور اسلامی از شمال و شمال غرب بعلت مخالفت با ساسانیان به جنوب ایران رانده شدند. (احمدی، قبلی: ۱۱۲) فردوسی نیز همین نظریه را درمورد کوچ بلوچ ها از البرزبه مکران و سند ابراز میدارد (کامبوزیا، بلوچستان و و علل خرابی آن). به هر حال شواهد تاریخی نشان میدهد که بلوچها در زمان هخامنشی تا اواخر دوره ساسانی (قرن ششم قبل از میاد تا ظهور اسلام) در نواحی شمال و بعد از آن جنوب شرقی ایران سکنی گزیده اند لذا ظهور و حضور آنها در انتساب به اعراب بعید مینماید. طبری هم در کتاب تاریخ طبری مکران فعلی را بخشی از سرزمین اردشیر بابکان میداند (طبری، ۱۳۶۲: ۵۸۴) براهی نیز در تاریخچه بلوچستان می گوید که آنها (بلوچها) در قرن هفتم میلادی در دره های مشرف به کوههای کرمان می زیستند تا اینکه در قرن دهم میلادی شمال و غرب کرمان را نیز اشغال نمودند. بلوچها در دوره غزنوی با حمله غزنویان مواجه شده در نتیجه مجبور به مهاجرت شدند که نواحی تحت سکونت آنها تا سند و پنجاب گسترش پیدا نمود.

 


برچسب ها: ریشه قوم بلوچ

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 / 9 / 1391 | 11:17 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

نقشه سراوان در تقسيمات كشوري

قلعه كهنه مربوط به دوره اسلامي

قعله سب

 

 


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: دیدنی های سراوان

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 10 / 9 / 1391 | 11:8 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |
نگاهی به آثار قدیمی و باستانی پسکوه

مقدمه: آشنایی مختصر با منطقه پسکوه و معرفی آثار گذشته آن
فصل اول: آثار قدیمی متعلق به باستان و پیش از اسلام
أ‌- بنجُکان و کلا گَوران در نورآباد
ب‌- خندق و کلاتکان در کهن کریم
ت‌- قنات های مُسکوک، مزنین، ملک آباد، ده میرخان
ث‌- غار کوه بیرک در منطقه هشّانی

فصل دوم: آثار به جامانده دوره ی اسلامی
أ‌- گران خاتونان در کوه بیرک
ب‌- قلعه ی قدیمی پسکوه
ت‌- مسجد قدیمی قلعه پسکوه
ث‌- زیارت ملک پیرسیر در پسکوه
ج‌- زیارت حاجی یوسف در مهرآباد


موضوعات مرتبط: پسکوه در یک نگاه
برچسب ها: پسکوه

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 7 / 9 / 1391 | 7:51 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 


سلامتیه اون پسری که
 . . .
۱۰ سالش بود باباش زد تو گوشش هیچی نگفت . . .
۲۰ سالش شد باباش زد تو گوشش هیچی نگفت . . .
۳۰ سالش شد باباش زد تو گوشش زد زیر گریه . . .
باباش گفت چرا گریه میکنی ؟

..

..

..

..

..

..

..

..

..

گفت : آخه اونوقتا دستت نمیلرزید . . .

 



تاريخ : دو شنبه 4 / 9 / 1391 | 10:21 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

به خاطر اینکه اینجا کلمه رو ف ی ل ت .... می کنن من از اسم

اون خود داری می کنم که وبلاگم ف ی ل .... نشه .


این فیل... شکن رو دانلود کنید تا بتونید به راحتی همه سایت ها رو باز کنید .


ابتدا این لینک رو باز کنید http://www.4shared.com/file/92509227/5b397501/u94.html?s=1

dawnload now رو بزنید و سیو کنید . کامل که دانلود کردین میاد تو دکستاپ

 یا مای دایکیومنت اسم برنامه اش u94

رو u94 کلیک کنید یه پنجره باز میشه اگه ron داشت ron رو بزنید اوپن

کنید .اگه نداشت پنجره ای که باز میشه سه تا

مستطیلی شکل داره که باید پر بشه وقتی اون سه تا مستطیل پر شد خود به خود

یه سایت باز می کنه که از شما آدرس سایتی که فیلت...


شده رو میخواد . آدرس سایت رو بنویسید و سرچ کنید .


بعد ببندید . اگه ron داشت هم که ron رو بزنید بعد اوپن کنید بعد

ببندین دوباره u94 رو بزنید صبر کنید تا یه پنجره باز کنه 3 تا مستطیلی داره که

باید پر بشه . پر که شد یه سایت

باز میکنه اونجا آدرس سایت فیلت... شده رو بنویسید و سرچ کنید . u94 رو

بگذارید باز باشه . دیگه هر سایتی که باز کنید فیل ... نیست .

اگر نگرفتین چی می گم خلاصه اینقد باهاش ور برین تا

 

کار کنه . اما حتما باید همه سایت ها رو ببندین بعد اینو

 

راه بندازین .

 



تاريخ : 28 / 8 / 1391 | 5:3 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

چهار دانشجو که به خودشان اعتماد کامل داشتند یک هفته قبل

 از امتحانات پایان ترم به مسافرت رفتند و با دوستان خود در

شهر دیگر حسابی به خوشگذرانی پرداختند اما وقتی به


شهر خود برگشتند فهمیدند که در مورد تاریخ امتحان اشتباه

کرده اند و به جای سه شنبه ؛ امتحان دوشنبه صبح بوده

است . بنابر این تصمیم گرفتند استاد خود را پیدا کنند و


علت جا ماندن از امتحان را برای او توضیح دهند آنها به استاد

گفتند : ما به شهر  دیگری فته بودیم که در راه برگشت لاستیک

خودرومان پنچر شد و از آنجایی که زاپاس نداشتیم تا مدت زمان

طولانی نتوانستیم کسی را گیر بیاوریم و از او کمک بگیریم به


همین دلیل دوشنبه دیروقت به خانه رسیدیم ....


استاد فکری کرد و پذیرفت که آنها فردا بیایند و امتحان بدهند

چهار دانشجوی پینوکیوی ما روز بعد به دانشگاه رفتند و استاد

آنها را به چهار اتاق جداگانه فرستاد و به هر یک ورقه ی

امتحانی را داد و از آنها خواست تا شروع کنند آنها به اولین

سوال نگاه کردند که 5 نمره داشت و سوال بسیار آسانی بود و

به راحتی به آن پاسخ دادند سپس ورقه را برگرداندند تا به

سوال 95 امتیازی پشت برگه پاسخ دهند

سوال این بود : کدام


لاستیک پنچر شده بود ؟ !!!!30.gif

 



تاريخ : 28 / 8 / 1391 | 5:3 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |
اگر لباس تنگ و چروک و بیریخت بپوشن:

در مورد پولداره : ایول عجب لباسی معلوم نیست از کجا خریده .... اصل مارک داره .... فکر کنم خودش از خارج خریده
در مورد بی پوله : عجب لباس جیغی .... احتمالا" بهش صدقه دادن شایدم دست دوم خریده

اگر مد خفن مدل هچل هفتی بزنن

در مورد پولداره : اوه ببین چه تیپی زده ... از سیخای سرش معلومه ژلش ایستوریای اصل ایتالیاست ... فکر کنم تیریپی که زده همین دیروز انریکو زده ... اونجا هر چی شلوارت پاره تر باشه محبوبیت بیشتره ..
در مورد بی پوله : اه چه شپل ... فکر کنم با صابون دست و صورت سرش میشوره که انقدر سیخ واستاده ... تو خونشونم که سوزن نخ پیدا نمیشه یک کوک به این پاره پوره ایاش بزنه ...

اگر تند تند غذا بخوره :

در مورد پولداره : ببین چقدر گرفتاره که مجبوره انقدر تند غذا بخوره یا هواپیماش داره میپره یا جلسه مهمی داره
بی پوله : اوووووو انگار از قحطی فرار کرده

اگر آروم و کم غذا بخوره :

پولداره : احتمالا" این غذا تو رژیم غذاییش نیست و باید آهسته بخوره که معدش نفهمه !!!!!!
بی پوله : اینو ببین فکر کنم تا حالا همچین غذایی ندیده بلد نیست بخوره ...
 

اگر با جنس مخالف صحبت کنه :

پولداره : عجب روابط عمومی بالایی ... مرسی فرهنگ .... دختر و پسر براش یکیه .... آی اینطوری حال میکنم ......
بی پوله : این سیرابی رو ببین .. چه ذوقی میکنه طرف بهش پا داده ... بفرما لاس ... ندیده دیگه .. بپا نخوریش
 
اگر درس بخونه :

پولداره : احسنت به این تدبیر و اندیشه .... این تو ایران نمیمونه ..... مطمئنم تو لیست فرار مغزهاست
بی پوله : خر خونیم اندازه داره دیگه .... انقدر میخونی آخرش چی ؟!! بپا عینکت نیفته ...

اگر درس نخونه :

پولداره : پول داره درس میخواد چیکار .... درس برا بچه بی پولا و بیکاراست
بی پوله :بد بخت نون نخورده نمیتونه درس بخونه

در مورد خانوما >>> از نوع محجبه و چه بسا چادری

پولداره : آفرین به این تربیت صحیح ... معلومه خالصانه مسلمونه ... این دختر نیست فرشتست که تو این جامعه خراب خودشو اینطوری میپوشونه
بی پوله : اوهوک .... چقد امل ... کی به تو نگاه میکنه حالا ؟!؟!؟

درمورد پسرهای جوون ››› مدل ابرو قشنگ و زیر ابرو گوگول

پولداره : بابا مایکل جکسون ... لئوناردو .... گاتوسو ... برم زیر ابروهای شیطونیتو
بی پوله : مرتیکه خجالت نمیکشه .... آرایش میکنی ؟! این روزا دیگه دختر پسرا از هم تشخیص داده نمیشوند ... وانگهی چی شده داداشمون .....
 
ازدواج :

پولداره : یکی دو تا کمه ..... من جای این بودم اصلا" ازدواج نمیکردم ... این همه حور و پری دور و برش – بیخیال ازدواج ..... تیر تپرش
بی پوله : آخی حیوونی تا دیروز عنکبوت تو جیبش یکی بود حالا دو تا شد ( ضرب المثلی شد برا خودش !!

پیاده روی :

پولداره : زنده باد سلامتی و تناسب اندام .... هیچ چیزی از ورزش و مخصوصا" پیاده روی برای تندرستی انسان بهتر نیست حتی میگن اشتها رو هم زیاد میکنه .
بی پوله : کفشاشم مالی نیست که حالا بگیم پیاده بره ... قربونش برم که همیشه بلیت خط 11 رو داره .

تعویض ماشین :

پولداره : بابا تنوع .... آخرین مدل ... سنت اگزوپری ... پارکینگ دیگه جا نداره
بی پوله : دبیا ... تا دیروز دنبال الاغ پدر بزرگش میدوید حالا واسه ما ماشین خریده
 
تعویض کار :

پول داره : شکمه پره ... چه این بشقاب چه اون بشقاب ....... پول تولید میکنه دیگه چه این کار چه اون کار ... میباره براش
بی پوله : فقط مونده بود این به یه جایی برسه ... از فردا جواب سلام ما رو هم نمیده

رانندگی :

پولداره : فکر کنم عادت به رانندگی نداره آخه همیشه راننده داشتن اما استیل فرمون گرفتنشو داشته باش ... انصافا" شوماخرم اینطوری فرمون نمیگیره
بی پوله : عمو جون ترمز اون وسطیست ... الاغا رو کجا بستی ؟! گوسفندا رو چه کردی ؟!!


تاريخ : 28 / 8 / 1391 | 5:3 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

دختر ۱۴ ساله تو فیسبوک نوشته : "از همه مردا متنفرم"
فک کنم دوست پسرش پفک شو خورده... آخی!!!



تاريخ : سه شنبه 28 / 8 / 1391 | 8:50 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

دخترا الان فوتبال بازی می کنند
رتبه اول کنکور شدن
حتی وارد انرژی اتمی هم شده اند
تو المپیک و پارا المپیک هم مدال طلا آوردن
.
.
.
.
والا اینجوری که پیش میره
هیچ بعید نیست به زودی پارک دوبل هم یاد بگیرند!



تاريخ : سه شنبه 28 / 8 / 1391 | 8:47 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

تو برای عطر زدن به کسی نگاه نمی کنی ،
اصلا برایت مهم نیست دیگران عطر می زنند یا نه .
 " خوب شدن " هم مثل عطرزدن است ، چکار داری دیگران خوب اند یا نه ؟  خوبی می کنند یا نه ؟

 



تاريخ : سه شنبه 28 / 8 / 1391 | 8:46 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

دختر بودن یعنی و پسر بودن یعنی اینکه! (طنز و خنده)

 پسر بودن یعنی برو چند تا نون بخر

پسر بودن یعنی هی شماره دادن و هی منتظر زنگ بودن

 پسر بودن یعنی تا کی مفت خوری می كنی

پسر بودن یعنی پس كی دفترچه آماده به خدمت می گیری

پسر بودن یعنی به زور سیكل داشتن

پسر بودن یعنی بابا پس كی میری برام خاستگاری

پسر بودن یعنی مثل خر حمالی كردن

پسر بودن یعنی جوراباتو در بیار حالم به هم خورد

پسر بودن یعنی چرا كار نمیكنی ... جون بكن دیگه

پسر بودن یعنی ببخشین ماشین و خونه هم دارین كه ...

پسر بودن یعنی همه مواقع مرد خونه هستی، حتی موقع دزد اومدن

پسربودن یعنی عمراً عزیز دل بابا باشی

پسر بودن یعنی در اول جوونی سربازی در انتظارته

پسربودن یعنی هرروز یک شکست عشقی خوردن

پسر بودن یعنی همه میرن مسافرت و تو باید بمونی و خونه رو بپایی

و اما پسر بودن یعنی هزار بدبختی دیگه...

دختر بودن یعنی چه؟
 
دختر بودن یعنی و پسر بودن یعنی اینکه! (طنز و خنده)

دختر بودن یعنی تمام عمر پای آینه بودن!

 دختر بودن یعنی كله قند و لی لی لی لی ...

دختر بودن یعنی پس این چایی چی شد؟؟!

 دختر بودن یعنی همونی باشی كه مادر و خاله و عمه ت هستن

دختر بودن یعنی انتظار خاستگار مایه دار!

دختر بودن یعنی چرا خونه اونقد کثیفه ؟؟!

دختر بودن یعنی دخترو چه به رانندگی؟

دختر بودن یعنی باید فیلم مورد علاقه تو ول كنی پاشی چایی بریزی!

دختر بودن یعنی نخواستن و خواسته شدن!

دختر بودن یعنی حق هر چیزی رو فقط وقتی داری كه تو عقدنامه نوشته باشه!

دختر بودن یعنی شنیدی شوهر سیمین واسه ش یه سرویس طلا خریده 12 میلیون؟

دختر بودن یعنی ببخشید میشه جزوه تونو ببینم؟!

دختر بودن یعنی به به خانوم خوشگل....هزار ماشالااااااا...

دختر بودن یعنی برو تو ، دم در وای نستا!

دختر بودن یعنی لباست 4 متر و نیم پارچه ببره!

دختر بودن یعنی خوب به سلامتی لیسانس هم كه گرفتی دیگه باید شوهرت بدیم!

دختر بودن یعنی كجا داری میری؟!

دختر بودن یعنی تو نمیخواد بری اونجا ، من خودم میرم!

دختر بودن یعنی كی بود بهت زنگ زد؟! با كی حرف میزدی؟!

دختر بودن یعنی خیلی خودسر شدی!



تاريخ : سه شنبه 28 / 8 / 1391 | 8:7 قبل از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

  رودخانه ماشكيل (ماشكيد)، سراوان اين رودخانه از کوه‌هاى بيرگ در ۹۸ کيلومترى غرب سراوان سرچشمه مى‌گيرد و از طريق شهرستان زابلى به سوى جنوب شرق روان مى‌شود. در طول مسير رودهاى متعددى به آن مى‌پيوندد و در نهايت در ۵ کيلومترى جنوب روستاى کوهک به مرز ايران و پاکستان وارد مى‌شود. طول اين مسير مرزى ۸ کيلومتر است. رودخانهٔ‌ ماشکيل در ۸ کيلومترى شرق کوهک از مرز خارج و به کشور پاکستان وارد مى‌شود. طول رودخانه از سرچشمه ۲۴۰ کيلومتر است.



تاريخ : یک شنبه 26 / 8 / 1391 | 4:12 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

 

قلعه های تاریخی شهرستان سراوان

 قلعه هِیتَکْ:

 موقعیت جغرافیایى: شهرستان سراوان - بخش مرکزى - دهستان حومه - روستاى هیتک

  قلعه دِزکْ:

 موقعیت جغرافیایى: شهرستان سراوان - بخش مرکزى - دهستان حومه - روستاى داورپناه

 مشخصات: این قلعه که داراى معمارى بومى است از خشت و گل ساخته شده و در گذشته محل اقامت و حکمرانى على ‏محمدخان پدر دوست محمدخان بارکزایى بوده است و در سال 1307 ه.ش با لشکرکشى قواى رضاخان توسط قشون دولتى به تصرف درآمده است و در این محل با درگیرى بین قواى نظامى و نیروهاى تحت امر دوست محمدخان، سرهنگ باقرآقاخان داورپناه بوسیله یکى از اسرا کشته مى ‏شود و از آن موقع این محل بنام داورپناه نامیده مى ‏شود.

  قلعه کوهَکْ:

 موقعیت جغرافیایى:بخش بم‏پشت - دهستان کوهک و اسفندک - روستاى کوهک

 قدمت: دوران اسلامى - قاجار

 مشخصات : در کتاب باستان شناسى و تاریخ بلوچستان به نقل از امان‏ الله جهانبانى آمده است: » این قلعه در روى سنگ مرتفعى واقع است و از استحکام کافى برخوردار است که در سال 1290 ه.ش توسط وکیل ‏الملک دوم (مرتضى قلى ‏خان) حکمران کرمان و بلوچستان تصرف شده است در این قلعه شخصى مدفون است که به باور مردم، این شخص صاحب کرامت است. در کنار این مقبره چاه آبى است که هفتاد ذرع عمق دارد و به گفته اهالى هر زمان که قلعه محاصره شود اهالى قلعه از آبى که با کرامت صاحب قبر از چاه مى ‏جوشیده و به اندازه پانزده ذرع مى ‏ایستد استفاده مى ‏کنند.

 پس از وکیل ‏الملک بار دیگر ابراهیم خان بمى این قلعه را به تحت سلطه حکمران کرمان و بلوچستان در مى ‏آورد چون مدتى توسط انگلیسى ‏ها در جریان حکمیت گلداسمیت از ایران جدا شده بود.

 


موضوعات مرتبط: بلوچستان
برچسب ها: قعله های تاریخی سراوان

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 / 8 / 1391 | 3:0 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

چاه لیلا پسکوه

 


موضوعات مرتبط: پـــــــــــسکوه
برچسب ها: پسکوه+عکس

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 / 8 / 1391 | 2:31 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |

کوه بیرک پسکوه

اين منطقه با مساحت 74907 هكتار واقع در استان سيستان و بلوچستان از سال 1378 تحت حفاظت قرار گرفت.

اين منطقه شامل يك رشته كوه باريك با دشتهايي در حاشيه بوده كه از كوهها و تپه ماهورهاي اطراف كاملاًمتمايز شده است.گونه هاي اصلي جانوري منطقه عبارتند از :خرس سياه،پلنگ، قوچ و ميش،بز و پازن،تشي،سمور،سمورسنگي،گربه وحشي،خدنگ،موش دوپا،سارگپه پابلند،دليجه ،كوركور،دال و تيهو

الف ـ منطقه جنگلی و حفاظت شده بیرک : بلند ترین نقطه این شهرستان ، رشته کوه بیرک(beark ) است که از مرکز زابلی شروع و پس از گذشتن از شهرستان خاش و اتصال به کوههای تفتان ، زاهدان و بیرجند به کوههای بینالود در استان خراسان متصل میشود و از مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست است که بیش از هفتادوسه هزار هکتار وسعت دارد و قله این کوه با 2750 متر ارتفاع دومین قله بلند استان پس از تفتان در استان می باشد که دارای آب و هوای مطبوع و معتدلی می باشد.

کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه با گونه های فراوان و پوششی غنی از درختان بنه ،بادام کوهی ، زیتون وحشی ، انجیر ، ارزن و... می باشد و تاکنون بیش از هفتادو پنج نوع ازگیاهان داروئی از قبیل ازگند، کلپوره ، گواتک ، مور ، طوتری ، آویشن و ... شناسایی شده است و در سال های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه جهت جمع آوری این گیاهان و سایر صمغ ها ی داروئی و همچنین قارچ های محلی به این منطقه می آیند همچنین از کوه بیرک به لحاظ وجود گونه های جانوری از جمله یوز پلنگ ، قوچ ، بز کوهی ، گرگ ، کفتار، شیر ، خرس ، سمور سنگی و پرندگان نادر مانند کبک ، تیهو ، بلبل کوهی ، انواع عقابها و ... یاد میشود.

وجود غارهای طبیعی با طول بیش از 100متر- وجود انواع معادن از قبیل آهن ، منیزیم ، پنبه نسوز ،تالک و ...  نیز از دیگر مزایای این کوه عظیم  و شهرستان میباشد.

ب ـ ماهانی : دارای مناظر طبیعی زیبا  همراه با چشمه و سرسبزی، و دارای صخره های بلند جهت صخره نوردی ، فاصله تا مرکز شهر 15 کیلومتر میباشد در قسمت شمالی کوه بیرک واقع گردیده است مسیر دسترسی جاده پیرچاه ، بالاتر از دکل صدا و سیما.

ت ـ گیشتک  : دارای چشم اندازهای طبیعی و دیدنی چشمه، دارای آبشارهای طبیعی مناسب  جهت کوهنوردی ، منظر سرسبز، جذاب  و زیبا . فاصله تا مرکز شهر 13 کیلومتر میباشد . مسیر دسترسی -  قسمت شمال کوه بیرک کیلومتر 7 جاده سوران زابلی

 

ث ـ کلًٌوک و رزی : سبز و جذاب  دارای چشمه های زیبا و مناظر طبیعی و نخلستان های سرسبز فاصله تا مرکز شهر 25کیلومتر میباشد . مسیر دسترسی- جاده زابل یبه سر شهران دامنه جنوبی کوه بیرک مقابل روستای عزیز آباد.

منطقه حفاظت شده 'كوه بيرك'

با گستره بيش از 70 هزار هكتار در سراوان مهمترين زيستگاه پلنگ در بلوچستان ايران است كه اين گونه يكي از بزرگترين نژادهاي پلنگ در دنيا را نيز تشكيل مي دهد.

وزن يك پلنگ از اين گونه بالغ به 90 كيلوگرم و طول بدنش به 180 سانتي متر مي رسد و رنگ هاي سفيد، زرد، زرد قرمز يا زرد خاكستري در خالهاي اين حيوان وجود دارد.

اين نوع پلنگ ايراني زندگي در نقاط جنگلي و كوهستاني، ارتفاعات بالاي سه هزار و 500 متر، نواحي پردرخت و صخره اي و نزديك رودخانه را ترجيح مي دهد.

خوراك اصلي اين جانور گوسفند، بز وحشي و گاهي خوك وحشي است و در صورت كمياب بودن شكار، از پرندگان، چرندگان و حيوانات كوچك ديگر نيز تغذيه مي كند.

 

كوه بيرك داراي جاذبه هاي گردشگري و كوهنوردي فراواني  همچون آبشارهاي حشاني؛تاجاني؛گيشتوك؛ودره هاي پرجاذبه   ماهاني؛رضي و گتي مي باشد پوشش غني از درختان  بنه؛بادام كوهي؛ارژن و زيتون وحشي دارد  كوه بيرك تنها منطقه حفاظت شده در شهرستان زابلي مي باشد  كه 73هزار هكتار وسعت دارد و امتداد آن به شهرستان خاش  مي رسد كوه بيرك يكي از مناطق بكر و  زيبادر شهرستان زابلي است كه جانوراني همچون  پلنگ؛خرس سياه؛كل و بز؛قوچ و ميش درآن زندگي مي كنند.  

گفتني است : كوه بيرك 2410متر ارتفاع رارد و شهرستان  زابلي در دامنه آن قرار گرفته است  لازم به ذكر است طي مطالعات سل1386معادن سنگ  تالك؛سنگ آهن؛سنگ آلومینیوم و گرانيت شناسايي شده است



تاريخ : جمعه 24 / 8 / 1391 | 6:18 بعد از ظهر | نویسنده : جاسم پیرزهی پسکوه |
صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 13 صفحه بعد